Současné automobily jsou velice složité stroje, plné sofistikovaných součástek a složité elektroniky. Technické znalosti dnešních čtyřicátníků nebo padesátníků, kteří vyrostli na vozech socialistické produkce a většinu věcí si na voze dokázali diagnostikovat a opravit sami, již dnešní generace nemá. Většina současných zákazníků autobazarů se narodila do nové doby, kde kutilství nemá místo, kde se naprostá většina poruch opravuje výměnou konkrétního dílu a kde je naprostou samozřejmostí, že prodávající je odborník a prodává kvalitní zboží. Jenže co když nenakupuji od odborníka, ale přímo od původního majitele? Dokáži si s teoretickými znalostmi, co vše se má na voze zkontrolovat, skutečně poradit a vůz důkladně prověřit? Jsem ochoten převzít odpovědnost za takové rozhodnutí nebo to raději nechám na odborníky? Vždyť na kvalitní steak přeci také půjdu do vyhlášené restaurace a nebudu si jej dělat doma sám, jakkoliv jsem si několikrát přečetl recept jak na to.

Asi tím největším problémem současnosti je riziko nákupu ojetého vozu, který je zatížen exekucí, nebo má přetočený tachometr. I když asi každý zájemce o nákup ojetého vozu ví, že riziko nákupu vozu s přetočeným tachometrem je největší právě při nákupu přes inzerát někde na ulici, není snadné takové přetočení zjistit.

Dnes už totiž dávno nestačí tzv. babské rady, které radí zkontrolovat ošoupané pedály, prosezené sedadlo nebo odřený volant. Dnes je potřeba zkontrolovat také data v hlavní řídící jednotce a v dalších řídících jednotkách jako je například ta u automatické převodovky nebo třeba v systému ABS. A upřímně řečeno – lze toto zkontrolovat někde na ulici?

Lze využít i různé komerční služby, které poskytují data z různých servisních databází a servisů. Ale co když auto bylo přivezeno ze zahraničí a žádný záznam v českém servisu zatím nemá? Co když auto bylo používáno jako taxi? Mělo polepenou karoserii folií, takže po jejím sundání je lak jako nový. Na sedadlech byly potahy, takže interiér je krásný a čistý. Pedály mohl původní majitel vyměnit za pár korun a taxi, které má najeto třeba 400 tisíc kilometrů najednou vypadá, jako by mělo za sebou jen pár desítek tisíc. Tady skutečně žádné amatérské rady nepomohou. Tady je potřeba se spolehnout na kvalitní odborné prověření a hlavně na záruku. Tu ve velkém bazaru určitě dostanu. Při nákupu na inzerát už to tak být nemusí.

Příště si řekneme něco o exekucích a jaké triky dělají exekuovaní majitelé vozu, aby ho mohli prodat.