Podle Asociace prodejců použitých autobazarů – automobilů (APPAA) je stav českého trhu s ojetými vozidly neuspokojivý a stojí za tím především nedokonalá legislativa. „Nikde v západní Evropě nerezonuje téma ojetých vozidel tolik, jako v České republice,“ říká předseda APPAA Petr Přikryl. Podle něj je to proto, že prodej ojetých vozidel není v ČR nijak regulován a odehrává se v podstatě ve stejných mantinelech jako v devadesátých letech.

Dalším problémem je dle Přikryla urputná nechuť českých úředníků kvalifikovat stáčení tachometrů jako trestný čin. „Například akce německých policistů, kteří zabavili při speciální akci více než 300 vozidel s přetočeným tachometrem a zatkli několik desítek lidí, je proto v ČR naprosto nemyslitelná,“ a dodává: „Přetáčení tachometrů je totiž v ČR legální.“ Jeden příklad za všechny – byla zaznamenána stížnost kupujícího, který reklamoval nákup vozidla od prodejce v Karlových Varech s přetočeným tachometrem o 400 tisíc kilometrů. V systému Ministerstva dopravy byl vložen údaj z STK, která vozidlo kontrolovala až po přetočení tachometru, zákazník se tedy domníval, že stav km je v pořádku! Ačkoliv se jednalo o prodejce, který opakovaně prodává vozy se stočeným tachometrem, je na něj současná česká legislativa zatím krátká.

Ačkoliv se legislativa nezměnila, počty stížností na autobazary se snížily. Zákazníci jsou informovaní a nakupují čím dál tím více ve velkých bazarech. Tedy v těch, které mají v nabídce alespoň 100 vozidel. Kultivace trhu s ojetými vozy se tak v ČR odehrává podle Přikryla především díky tlaku trhu a férovému chování velkých prodejců a dealerů. Podle APPAA ukončilo svoji činnost za posledních 12 měsíců 56 prodejců ojetých vozidel. V 87 % případů se jednalo o prodejce s méně než 50 vozy v nabídce. Podle serveru www.recenze.top patří mezi nejčastější nedostatky malých autobazarů především:

• Nemožnost kontroly v externích servisech před nákupem vozu
• neseznámení zákazníka s technickým stavem vozu před nákupem
• absence reklamačních oddělení a nedostatečná komunikace při případném problému
• právní problémy při prodeji komisních vozů, kde je většina malých bazarů pouze zprostředkovatelem
• neúplná a nezdokladovaná servisní historie vozů