Povinnost mít přezuto na zimní pneumatiky platí v období od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo lze tyto podmínky vzhledem k aktuálnímu počasí předpokládat. Tak hovoří zákon. Někteří řidiči ale tuto povinnost řešit nemusí, neboť obouvají celoroční pneumatiky. Vyplatí se nebo je to spíše zbytečný risk?

Jak už ze samotného názvu vyplývá, celoroční pneumatiky můžete používat v zimě i v létě, takže vám odpadá starost s přezouváním a skladováním. Další výhodou je pomalejší opotřebování. Pokud jste spíše sváteční řidič a ročně najedete maximálně pár tisíc kilometrů, celoroční pneumatiky se vám určitě vyplatí. Každá pneumatika má totiž tendenci postupně stárnout, a i když se neojíždí, je po pár letech prakticky nepoužitelná. Časté jsou situace, kdy lidé vyhazují praktické nejeté pneumatiky, a to jen proto, že dosáhly maximální doby své použitelnosti.

A teď ty nevýhody. Podle mnohých odborníků jsou celoroční pneumatiky v podstatě zimní pneumatiky s tvrdším běhounem, aby se zvýšila jejich odolnost vůči opotřebení. Jedná se tedy o jakýsi kompromis s průměrnými jízdními vlastnostmi. V důsledku toho budou mít v klasických zimních podmínkách či v horkých letních měsících horší přilnavost a delší brzdnou dráhu. Pokud jste tedy sportovní řidič, který má rád ostřejší styl jízdy, určitě raději sáhněte po kvalitním sezónním obutí, které vás v náročnějších jízdních podmínkách daleko lépe podpoří. Finančně vás to vyjde prakticky stejně a strávit dvě hodiny ročně přezouváním nebo návštěvou pneuservisu za bezpečný a komfortní pocit z jízdy rozhodně stojí.  

V případě, že si pořizujete ojetý vůz, dobře se podívejte, na jakých pneumatikách je obutý a v jakém jsou stavu. Jedině v certifikovaném autobazaru vám zaručí jejich kvalitu, bezvadnost a případně pomohou s dalším výběrem.