Myslíte, že při koupi ojetého auta stačí podívat se na tachometr, zkontrolovat údaje v techničáku a absolvovat krátkou testovací projížďku? Měli byste vědět, že certifikované autobazary zkoumají víc než sto parametrů, než dají vůz do prodeje.

Prohlídka je to opravdu podrobná. Mechanici se podívají pod kapotu, kde prohlédnou motor, spojku, převodovku, taky okouknou výfuk a baterii a nezapomínají ani na tlumiče, brzdy či kola. Zkontrolují důkladně karoserii, celý interiér, topení a klimatizaci, veškeré zabezpečení. A pochopitelně proklepnou všechny údaje v úředních dokumentech k vozu… Pořád si myslíte, že autobazar je při koupi ojetiny zbytečný prostředník, za jehož služby nemá cenu platit?

Ten pán, který tuhle koupil nákladní Iveco v domnění, že má najeto 40 tisíc kilometrů – to mu aspoň prodejce tvrdil, přestože auto mělo za sebou skoro dvacetkrát tolik – si to už nemyslí. Na začátku si jistě pochvaloval, jak výhodnou nabídku na inzertním portále našel, ale trvalo to jen do chvíle, než zjistil, že vyhodil z okna 280 tisíc. V autobazaru by se mu to nejspíš nestalo.

Už ne zprostředkovatelé, ale vlastníci

Možná máte s kupováním auta v autobazaru dávnou zkušenost, spadající do doby před rokem 1989. Jak v časopise Týden vysvětlil Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů, tehdy autobazary praktikovaly komisní prodej, tudíž vystupovaly pouze jako zprostředkovatelé. Jejich dnešní nástupci ale prodávají hlavně vozy vlastní, a proto také plně odpovídají za jejich celkový stav.

Jinými slovy, nákup i prodej v autobazarech je nyní podstatně bezpečnější. Od autobazaru jako vlastníka vozu byste podle Petra Přikryla měli bez problémů získat veškeré informace o servisní historii, původu auta, počtu ujetých kilometrů a samozřejmě také řádnou garanci a záruku.

Certifikace je dobrá záruka

Klidně vybírejte na internetu, ale myslete na to, že auto není pračka ani počítač, takže než kývnete, potřebujete ho vidět naživo a všechno si – vlastními silami! – prověřit. Že je vůz krásně zelený, tachometr ukazuje 10 tisíc kilometrů a prodávající je milý chlapík, nemusí signalizovat úspěšnou koupi. Jak už si dnes dobře uvědomuje nešťastný majitel zmíněného náklaďáku.

Je dobré vědět, že v České republice existuje několik desítek certifikovaných prodejců a v platnosti tu je několik programů prodeje ojetých vozů od různých certifikačních společností. Jednou z prvních byla TŰV NORD, jejíž certifikát získala například síť provozoven Auto ESA. Mimochodem právě Auto ESA zmiňuje na svém webu, že při kontrole auta, které přebírá pod svá křídla, sleduje 111 parametrů.

Vzít do hry autobazar se vyplatí nejen při koupi auta, ale i při prodeji. Nemusíte se dohadovat se zájemci ani obíhat úřady, zkrátka jen přijmete platbu. Mimochodem víte, že zrovna teď jsou výkupní ceny automobilů v autobazarech na maximu?

Autor: red