Že se vás záplavy v zahraničí – jako třeba ty nedávné v Německu – nijak netýkají? Máte pravdu, pokud ovšem nekupujete auto a při výběru nenarazíte v inzerátech na takové, které spláchla povodňová vlna. Na pohled to nepoznáte, ale věřte, že vůz, který si zahrál na Plaváčka, už z hlediska bezpečnosti dojezdil.  

Jak už to tak u lidí bývá, někteří němečtí řidiči se se ztrátou svého neopravitelného miláčka vyrovnali se ctí, další se snaží zbavit se ho aspoň s minimálním ziskem. A protože z Německa tradičně pochází většina tuzemských ojetin, auta ze zaplavených částí našeho souseda se hojně ocitají i na českém trhu. Zadavatelé inzerátů, aniž by přiznali katastrofické setkání automobilu s vodou, lákají v nabídkách na nízkou cenu.

Problém je, že vůz po povodni jednoznačně patří do šrotu, a je jedno, jestli zaplavení trvalo několik sekund, nebo dlouhé hodiny. Proč? Po vysušení a vyčištění auto sice může vypadat normálně, ale pokud voda pronikla do motoru, dostaly na frak agregát, převodovka i diferenciál, a to nevyřeší ani generální oprava motoru. A pak je tu na vlhkost citlivá elektroinstalace. Na funkčnosti elektrických a elektronických součástí závisí vše podstatné – hlavně bezpečnost auta. Jde tedy o snímače nárazu, které řídí airbagy, nebo systémy stability podvozku. U zatopeného automobilu se tak mohou nečekaně objevit závady, které způsobí havárii a při vysoké rychlosti mohou zabíjet. Takové auto je i zadarmo příliš drahé…

 

Zahrát si na detektiva

Když prodávající není dost důkladný, možná stopy po zaplavení odhalíte. Na podvozku, v prostoru motoru, v kufru, na světlech, ale nejčastěji v interiéru, protože voda s sebou při povodni nese (naštěstí!) i písek, kamínky a bahno. Je možné, že zbytky najdete pod plastovými díly, podprahovými lištami, čalouněním dveří, přístrojovou deskou, koberečky a sedadly, v kloubu řadicí páky a podobně.

Mnoho prozradí bezpečnostní pásy. Přece jen je to textilie, takže když pásy vytáhnete víc, než je nutné k připoutání, zřejmě uvidíte počínající plíseň. Ta může být i pod sedačkami a na koberečcích. A dost možná stopy po povodni i ucítíte, buď v celém interiéru, nebo když si přičichnete k čalounění.    

 

Neblahá pastva pro oči a nos

Potíž je, že ostřílený prodejce dokáže vybudovat úplnou Potěmkinovu vesnici, aby auto prodal. Vůz dokonale vyčistí na všech inkriminovaných místech, navoní ho, aby ošálil všechny smysly potenciálního zákazníka. A snadno ho tak přesvědčí, že nabízené auto za deště ani nevyjíždělo z garáže, natož aby se potkalo s nějakou větší vodou.

Možná vsadí na komisní prodej v některém menším autobazaru, kde problém nedokážou odhalit, třeba v důsledku menších zkušeností. Ví, že v certifikovaném bazaru by neuspěl. Což je směrovka pro vás, chcete-li auto za dobré peníze, ale ne za podezřele dobré. 

Autor: red