Usilovně šetříte na nové auto a před usnutím se rádi kocháte představou, jak možná právě teď, nové, čisté a lesklé, sjíždí z výrobní linky… Nechceme vám kazit iluze, ale než k vám dorazí, počká si ještě pár měsíců na chybějící součástky. Otázka zní: bude pak pořád jako nové?

O nedostatku čipů, který momentálně sužuje všechny světové automobilky bez výjimky, slyšel asi každý, kdo aspoň sporadicky sleduje zprávy. Zájemcům o nové vozy teď nezbývá než trénovat trpělivost. Výzva je to velká, protože aktuální čekací doba se pohybuje od několika měsíců po rok. Ale co by člověk neudělal, když ví, že se na konci tunelu setká s novotou vonícím automobilem…

Příliš se ale nepíše o tom, kde přesně váš budoucí miláček na čipy čeká?

Riziko závad z dlouhého stání

Co se týče naší domácí automobilky, internetem prolétla videa, zachycující desítky tisíc nezkompletovaných nových škodovek, které obsadily obří odstavné plochy. Parkují zkrátka, kde se dá. V okolí Mladé Boleslavi, ale třeba i na letištní ploše u Hradce Králové, kam je firma vozí ze svého závodu v Kvasinách. Ohledně skladování jsou nuceni improvizovat i další výrobci.

Co je tedy jisté, nová auta nečekají na nové majitele pod střechou, ve vytápěných garážích. Na místě je logická otázka: v jakém stavu budou po několikaměsíčním stání venku, vystavené rozmarům počasí?

Nutno říct, že nepřerušované stání se na kondici auta podepisuje podstatně hůř, než když s novým vozem jezdíte do práce, na chatu, zkrátka ho často používáte. Při stání trpí jednostranným zatížením pneumatiky a v případě parkingu se zataženou brzdou a při zařazené rychlosti může dojít k zatuhnutí. Akumulátor s ubíhajícími měsíci nemládne, podobně jako lak bez pravidelného mytí. Ani pod střechou to není bez rizika, protože interiér dlouhodobě odstaveného vozu může snadno navlhnout.

 

Ojetina je dobré řešení

Je tu tedy riziko mnoha závad, která se projeví až po koupi automobilu. Až vám konečně nabídnou zamluvený vůz, zvažte, jestli jste ochotni toto riziko přijmout a zaplatit za „staré nové“ auto plnou cenu?

Ti, co nemají dost výdrže, aby čekali na takový vůz, sází na operativní leasing. Nebo jestli chtějí auto skutečně vlastnit, pořídí si ojetinu.

Je to dobré řešení, zvlášť když si vyberete prověřené auto, které má na tachometru přijatelný počet ujetých kilometrů. Znáte historii vozu, víte, co od něho čekat. Zvlášť když si svého favorita vyberete v některém z certifikovaných autobazarů. Auta v nich také stojí pod širým nebem, ale když jsou to slibné kousky, neohřejí se „na place“ dlouho.  

Autor: red